Gå til sidens indhold

Indhold er hentet

Indhold er hentet

Case

Bente hjælper med struktur og overblik

Early Warning-frivillige Bente Hylleberg har været inde over mindre firmaer i det midt- og vestjyske, som det lykkedes at bringe ud af en knibe, men også det modsatte, hvor et modgangsramt ægtepar valgte ikke at fortsætte samarbejdet.

Indhold er hentet

Bente Hylleberg, der er bosiddende i Viborg, blev en del af korpset af erfarne erhvervsfolk, som hjælper små virksomheder i krise, fordi en bekendt var det.

"Og så tænkte jeg, gud det skal jeg da også være, også da jeg 'kun' er i midten af halvtredserne, og er en af relativt få kvinder i korpset", siger Bente Hylleberg.

Benne Hylleberg har en baggrund som topleder og specialist inden for økonomi og it i større virksomheder i mange år, blandt andet i en børsnoteret virksomhed. De senere år har hun været selvstændig med opgaver for forskellige virksomheder.

"Mange af problematikkerne er jo egentlig de samme, uanset om virksomheden er stor, mindre eller lillebitte", siger hun.

Som eksempler på de fællesnævnere, virksomhederne i knibe kan være udsat for, nævner hun problemer med at styre likviditet, manglende struktur og overblik over hele forretningen.

Spørgsmål som; hvor tjener vi vores penge, og hvor tjener vi ikke penge, er der mange, som ikke kan svare på, påpeger hun.

Hun ser en tendens til, at en manglende struktur og overblik kan udspringe af, at virksomheden har dårlige it-værktøjer eller klarer sig helt uden.

"Jeg forstår godt, hvis man som ejer af en mindre virksomhed vægrer sig ved at bruge mange midler på it. Men man er nok nødt til at have noget smart it for at overleve som virksomhed, uanset størrelse", siger hun.

Bente Hylleberg har i de godt halvandet år som frivillig været inde over fem virksomheder gennem Early Warning. Hun foretrækker de sager, hvor hun ikke er alene som frivillig.

"Det fungerer godt at være to frivillige. Man kommer med en stor portion ydmyghed, når man sidder med en ejer, som er på gyngende grund med sit livsværk, og man oplever også nogle menneskelige sider, som det hjælper at have nogen at dele med", siger hun.

Ikke råd til ægtefællen

Hun oplever selvstændige forretningsdrivende som særligt sårbare, når de har bundet sig selv på hænder og fødder, og hvor de er kede af det, også på deres families vegne.

Ofte er der jo tale om mand og kone, der driver et firma sammen, og det kan være, der ikke nødvendigvis er råd til, at konen - eller manden - også arbejder i firmaet, og det kan være en svær nød at sluge, siger hun.

Bente har været ude for, at ejeren af samme grund afbrød samarbejdet. Det var et lille elektrikerfirma med mand og kone. Manden havde købt firmaet af sine forældre, og konen var medhjælpende hustru. Et par jobskifte blandt de to ansatte elektrikere havde kostet dyrt, og kassen var tæt på tom, da ejeren kontaktede Early Warning.

"De to hovedproblemer var, at ejeren var for lang tid om at fakturere, og han var ikke skarp nok til at købe ind i de rette mængder og til de laveste priser, fordi han ikke anvendte it til indkøb som andre mindre elektrikere", forklarer hun.

Bente og den anden frivillige måtte fortælle ejeren, at ejeren desuden ikke havde råd til at have sin hustru ansat samtidig med en deltidsbogholder.

"De havde ydermere en usund kultur omkring det at drive firma som ægtepar, men vi valgte som Early Warning-frivillige at holde fokus på selve forretningsdelen og det økonomiske", siger hun.

Enden blev dog, at ægteparret opsagde samarbejdet efter et halvt år, hvor de ikke tog imod vejledningen, og der derfor ikke skete fremdrift.

"Det er de jo i deres fulde ret til. Den vejledning vi gav dem, var ikke blevet anderledes af den grund", fastslår Bente Hylleberg.

Hjalp i forhold til banken 

Andre mindre virksomheder kommer anderledes godt igennem et forløb.

Bente Hylleberg giver et eksempel på en lille virksomhed med en håndfuld ansatte, der fremstiller maskiner, som vasker æggebakker til industrien.

Her var udfordringen firmaets låneforhold. Firmaets banklån var kautioneret gennem formuen fra et familiemedlem, der døde. De nye administratorer ville afbryde kautionen, og det ville lukke firmaet, fordi der var foretaget investeringer med lang tilbagebetalingstid.

"Firmaet var presset på likviditet samtidig med, at nogle underleverandører ikke kunne levere og dermed øgede leveringstiderne", siger hun.

I dette tilfælde havde banken bedt firmaet om at kontakte Early Warning.

Jeg og den anden frivillige fik udarbejdet et ordentligt beregningsgrundlag, så der kom en forhandling i stand med banken, der mundede ud i en ny aftale om en rekonstruktion af firmaet. Og det lykkedes nok først og fremmest, fordi vi kom ind over som eksterne, der ikke havde følelser med i forhandlingerne, siger hun.

Overblikket til banken blev skabt helt lavpraktisk ved, at de to frivillige hjalp med at sætte resultatopgørelser op i forhold til firmaets enkelte projekter, så projekternes omsætning, udgifter og så videre blev tydelige.

Bliver selv dygtigere

Bente Hylleberg har også hjulpet en lille neglesalon, der på nogle få møder fik hjælp til at gå i banken.

"Hun havde faktisk en god økonomi, men havde bare brug for hjælp til at opstille et budget, som hun kunne tage med i banken for at få et mindre lån", siger hun.

Ind imellem har Bente Hylleberg så travlt i sin egen virksomhed, at hun må holde en pause fra Early Warning. Men hun er klar, når tiden er til det.

Det er en stor glæde at kunne hjælpe fagligt, men også nogle gange bare at kunne lægge øre til. Det gør jo også, at jeg selv hele tiden blive lidt dygtigere, for jeg bliver jo hele tiden udfordret fagligt og personligt, siger hun.

Indhold er hentet

Skal vi også hjælpe dig og din virksomhed?

Hvad end der holder dig vågen om natten. Om det er manglende omsætning, udskydelse af skat og moms, sygdom eller stress. Eller bekymringer om fremtiden, så er vi klar til at hjælpe dig.

Tag fat i os, før det er for sent. 

Kontakt os her