Early Warning vendte krise til chance for tvangslukket butik 

Humlum Kjoleforretning

Magtesløshed prægede Marianne Bredal i efteråret, da møder med en Early Warning-frivillig bragte både hendes butik og person tilbage på sporet. 

Marianne Bredal, der ejer og driver festtøjsbutikken Humlum Kjoleforretning, er ramt tredobbelt af corona.

Hendes omsætning er dalet brat, siden Danmark lukkede i marts 2020. Desuden har hun siden november selv været syg med covid-19 og er fortsat plaget af senfølger. Endelig er hendes familie minkavlere, og hun var tæt involveret i processen, da de måtte lukke farmen.

"Jeg priser mig lykkelig for, at jeg lige nåede at få gang i forløbet med Early Warning, inden det hele ramlede for minkbranchen og min egen coronasygdom", siger Marianne Bredal, der også sidder i byrådet i Struer Kommune, hvor hun bl.a. er formand for Teknik, Miljø og Klimaudvalget.

Siden hun fik kontakt med en Early Warning-frivillig i slutningen af oktober, har hendes syn på sin forretning og hendes måde at håndtere krisen på ændret sig fuldstændig. 

Sammen med den Early Warning-frivillige har hun vendt krisen til, om ikke noget positivt, så en chance for at gentænke butikkens fremtid og gøre den parat til flere kunder, blandt andet med en spritny webshop.

Selv om hendes butik stort set lå stille i 2020, var hun ikke i akut økonomisk krise. Men hun var på vej i den nedadgående spiral, som coronakrisen medførte. 

"Det er jo ingen hemmelighed, at det seneste år har været hårdt. Når man som jeg skal leve af at sælge festtøj, er jeg - ud over de restriktioner, som alle er underlagt i detailbranchen - også påvirket af de skiftende forsamlingsforbud, der nu har kørt i godt et år. Ingen har jo holdt bryllupper, konfirmationer og andre store fester i samme omfang som normalt, siger hun. 

Hun fik kontakt med Early Warning, som hun ikke kendte til, gennem Startvækst Struer.
 

Det var jo en superpositiv oplevelse. Early Warning agerede virkelig hurtigt. Det har man brug for, når først man er kommet til en erkendelse af, at man gerne vil have assistance", siger Marianne Bredal. 

Inden for en uge var det første møde sat i stand med den Early Warning-frivillige, der viste sig at være en erfaren bankmand. Siden har de mødtes en gang om måneden og talt i telefon jævnligt. 

"Han havde sat sig imponerende godt ind i min virksomhed allerede inden første møde. Havde researchet på muligheder i markedet og gennemgået mine regnskaber. Og havde fra starten nogle kritikpunkter, som blev serveret på en meget konstruktiv måde", påpeger hun.

Marianne fortæller, at den frivillige kastede sig ret meget over hjemmesiden, som fremstod kedelig og blot fungerede som et visitkort, som hun hurtigt havde fået lavet, da hun startede butikken for seks år siden.

"Han påpegede misforholdet med, hvor lidt der blev vist på hjemmesiden i forhold til vores store sortiment og muligheder for service. Vi fik slet ikke fortalt vores historie godt nok og viste slet ikke det, vi kunne. Han pegede på det indlysende, at hvis du vil have folk til at køre langt, er du nødt til at vise og fortælle mere om det, du kan", siger hun.

Den frivillige fra Early Warning hjalp samtidig Marianne til personligt at håndtere krisen bedre. 
 

Det, at der kom sådan en erfaren bankmand og sagde 'prøv lige at skrue ned og kom til et niveau af accept’ i stedet for at fokusere på at få den aktuelle omsætning til at vokse, hvor jeg alligevel ville ramme panden mod en mur, fordi det lige nu er umuligt. Jeg fik rettet fokus på at gøre min butik klar til næste runde", siger hun.


Allerede på første møde aftalte hun og den Early Warning-frivillige, at en ny hjemmeside havde førsteprioritet. Og da endnu en nedlukning for detailbranchen var en realitet 25. december, satte Marianne Bredal sig foran computeren sammen med en bekendt med forstand på it og hjemmesider. 

"Når nu det skulle være, så passede det jo egentlig okay, for jeg lagde så al tid i at få lavet den nye hjemmeside med nye tekster og nye billeder, når jeg var frisk nok i min sygdom. Vi endte med at være tvangslukket i to måneder, og da det var slut, havde jeg fået bygget en ny hjemmeside, der også havde webshop", fortæller hun.

Den Early Warning-frivillige var med undervejs og havde blandt andet inviteret kvinder i hans netværk og familie til at komme med input.

"Hvis jeg ikke havde taget kontakt til Early Warning, ville jeg som selvstændig stå mere vaklende. Det er jo ikke sådan, at den frivillige kun kommer og siger en masse ting, jeg aldrig selv tidligere har tænkt over. Men det, at man kan rådføre sig og blive enige om en retning, det er godt. Og så havde jeg helt sikkert ikke fået lavet den nye hjemmeside med webshop, hvis ikke han så håndfast havde sagt, at det var det, jeg skulle vægte som første prioritet", siger Marianne Bredal.

Marianne Bredal er netop startet på en senfølgeklinik i Herning for coronasyge, og herfra lyder det, at alt bliver godt igen.

Skal vi også hjælpe dig og din virksomhed?

Hvad end der holder dig vågen om natten. Om det er manglende omsætning, udskydelse af skat og moms, sygdom, stress eller bekymringer om fremtiden, så er vi klar til at hjælpe dig.

Tag fat i os, før det er for sent. 

Kontakt os her