Tidligere bankmand hjælper mindre firmaer igennem krise

Niels Ove Biltoft

Som bankmand i godt 40 år har Niels Ove Biltoft set mange forretningsdrivende hænge med skuffen over økonomien. I dag hjælper han som frivillig for Early Warning med kriser og nogle gange med at afvikle forretningen fornuftigt. 

Niels Ove Biltoft kender som mangeårig bankmand til udfordringerne hos lokale forretningsdrivende. Med 40 år i bankverdenen, heraf de seneste 27 år i samme bank, med forskellige titler som blandt andet direktør og erhvervsrådgiver, har han set flere ejere af mindre virksomheder i øjnene end de fleste. 

For to år siden, da han var nær de 60 år, sagde han farvel til bankverdenen og blev selvstændig som freelance rådgiver fra sit hus i Grimstrup i midten af trekanten mellem Esbjerg, Varde og Bramming. Kort forinden havde han meldt sig under fanerne i korpset af over 110 Early Warning-frivillige.

Siden har op mod en snes virksomheder i Syd- og Vestjylland og på Fyn nydt godt af hans erfaringer. Halvdelen af dem med ham som den eneste tilknyttede Early Warning-frivillige, og resten med ham som sparringspartner sammen med en anden frivillig.

Niels Ove Biltoft går gerne ind i opgaver, hvor økonomien er alvorligt presset, for det økonomiske er hans force og der, hvor han kan bruge sin erfaring fra bankverdenen.

Han oplever, at mange selvstændige har for meget fokus på den faglige del, som interesserer dem mest, og mindre på de administrative, der kommer som en overraskelse, når de bliver selvstændige. 

De er typisk gode håndværkere eller har en særlig interesse for deres fag, men ikke nødvendigvis den store viden om og lyst til det administrative, som også skal til.

"Det nytter ikke længere bare at køre bogholderiet med venstre hånd. Efter finanskrisen er der langt flere og skrappere krav fra og hos banken. Min force er, at jeg kan se det fra begge sider, så vi får en god dialog om afdrag og andre aftaler i stedet for, at banken bare lukker af for en bøvlet sag", siger Niels Ove Biltoft.

En forholdsvis stor del af de, som han med sin profil får henvist, må desværre lukke. Problemet er fortrinsvist, at de kommer for sent. Til gengæld er det lykkedes at hjælpe flere med at få afviklet deres forretning, uden at det endte med en konkurs.

- Generelt gør jeg en indsats for, at det lykkes at få både de, som går konkurs, og de, som får afviklet inden konkurs, igennem på en ordentlig måde, også menneskeligt, og det sker gennem gode samarbejder med banker og andre kreditorer samt advokater og andre, som er inde over, siger Niels Ove Biltoft.

Han nævner som eksempler et par mindre firmaer i landbruget og detailhandelen, som havde haft underskud i de senere år, hvilket betød, at de havde oparbejdet gæld til moms og skat samt andre kreditorer. 

Det betød også, at de ikke foretog de nødvendige investeringer, og det endte i en nedadgående spiral. For dem var det en lettelse at få afviklet virksomheden.
 

"Jeg lægger vægt på at få etableret et så godt beslutningsgrundlag for en afvikling, at ejeren også om to-tre år kan se tilbage og se, at det var den rigtige beslutning", siger Niels Ove Biltoft.


Et enkelt eksempel, hvor det ikke gik så godt, var en mindre virksomhed i restaurationsbranchen, der bestod af et par kompagnoner. Her blev resultatet en hård konkurs med efterfølgende karantæne mod at åbne ny virksomhed.

- De undlod at fortælle, hvor galt det stod til, og gav ikke de oplysninger, der skulle til for at hjælpe, og det endte med, at vi som frivillige trak os, siger han.

Det første møde med Niels Ove foregår ved, at der skal laves en situationsrapport for firmaets tilstand.
- Vi smøger ærmerne op og ser på, hvad der er af reelle værdier, og hvad der er af gæld, så vi får det her helt afgørende overblik over økonomien, før vi sammen kan forholde os realistisk til fakta, siger han. 

Det billede, der dermed tegner sig af firmaet, er ofte værre, end ejerne selv ved. 

- Jeg ser desværre, at ejere ofte går alene med problemerne, måske ikke engang involverer sine nærmeste. Nogle fortrænger virkeligheden og anerkender en stor gæld. Eller har en god omsætning og blot ikke indser, at udgifterne er lige så store, siger han.

Han oplever, at de, han har hjulpet, efterfølgende får det bedre mentalt, end da de kontaktede Early Warning.

- Jeg tænker på et firma på Fyn, som måtte lukke. Jeg mødte ejeren et års tid efter, og han sagde: Hvor er jeg glad for, at vi fik det gjort, for jeg vidste jo godt, hvor det bar hen, men jeg kunne bare ikke træffe den endegyldige beslutning uden at blive bekræftet i, at nu gør vi det altså. Det var jo egentlig rart at høre, siger Niels Ove Biltoft.

Skal vi også hjælpe dig og din virksomhed?

Hvad end der holder dig vågen om natten. Om det er manglende omsætning, udskydelse af skat og moms, sygdom, stress eller bekymringer om fremtiden, så er vi klar til at hjælpe dig.

Tag fat i os, før det er for sent. 

Kontakt os her