Krisekorps hjalp anlægsgartner væk fra uventet underskud

BG Anlægsteknik

En anlægsgartner med 40 ansatte havde sat likviditeten over styr og gik mod en konkurs, da to Early Warning frivillige kom ind og hjalp med at få sat de rigtige priser, skabe overskud i driften og få økonomien på skinner igen.  

Det kan være livsfarligt for en virksomhed i byggebranchen at vokse sig stor for hurtigt, hvis ikke der er styr på likviditet, organisation, systemer og ledelse.

Går det for alvor galt, kan det redde virksomheden at række ud til en livline som krisekorpset Early Warning, hvor 100 frivillige yder gratis hjælp til mindre og mellemstore virksomheder, der er kommet i økonomisk uføre.

Det kan ledelsen af den store anlægsgartner BG Anlægsteknik ved Aarhus tale med om. Ledelsen består af ejeren Gert Johansen og Tanja Ekelund.

Et forløb på halvandet år med to Early Warning frivillige gav BG Anlægsteknik styr på tilbudsgivning og fokus på økonomien i den daglige drift, så et underskud med udsigt til konkurs er vendt til et overskud og et solidt greb om de administrative rutiner.

Rekordomsætning giver underskud

BG Anlægsteknik, som har eksisteret i 20 år, oplever en nærmest eksplosionsagtig vækst over et par år frem til 2020, kun for at opleve, at det hele ramler.

"Omsætningen bliver på to år fordoblet fra 15 mio. kr. til 30 mio. kr. Samtidig fordobles antallet af ansatte og mængden af maskiner", fortæller Gert Johansen.

Men da regnskabet i 2020 er gjort op for 2019, bliver glæden over den store omsætningsvækst vendt til et chok.

Resultatet bliver i stedet et underskud på 3,4 mio. kr. Det havde jeg alligevel ikke set komme, siger Gert Johansen.

Underskuddet betyder, at firmaets egenkapital er væk, og at kreditorerne strammer op.

"Dialogen med banken har altid været god, og min bankrådgiver foreslår mig at ringe til Early Warning", fortæller han.

Efter et  par dage kommer en Early Warning-konsulent på besøg, som stiller spørgsmål for at få et overblik, så virksomheden kan blive henvist til de mest egnede frivillige. Efter en uge får virksomheden tildelt to Early Warning frivillige. Den ene er tidligere bankmand, og den anden er tidligere direktør for forskellige virksomheder.

Lyskeglen rettes mod pristilbud

Matchet viser sig at være det rette for BG Anlægsteknik. Sammen med de to Early Warning frivillige får ledelsen stillet diagnosen: Udfordringer med prissætning og effektivitet.

De to frivillige sætter hurtigt lyskeglen over afgivne tilbud som et centralt omdrejningspunkt. Alt starter jo med tilbud. Hvis vi giver dårlige priser, har vi svært ved at tjene på opgaverne, fortæller han.

I mellemtiden skal virksomheden reddes akut. BG Anlægsteknik er løbet tør for kapital og har ingen likviditet samtidig med, at kreditterne hos leverandørerne er blevet nulstillet. Så der skal hele tiden skaffes penge til at købe materialer for.

"Bankrådgivere går i samarbejde med den bankkyndige Early Warning-frivillige og yder et kæmpe arbejde, også i forhold til vores kreditorer. Sammen udfærdiger de en aftale om at hæve kassekreditten betragteligt. Så får vi den fornødne ro til at arbejde videre. Samtidig hjælper den Early Warning-frivillige med et kortvarigt lån hos Vækstfonden til at købe materialer for, og han får genetableret kreditter hos de fleste leverandører", fortæller Gert Johansen.

Får fokus på kalkulation

Men hvad gør de ved problemet med priser og tilbud? Med ny beregner og fokus på økonomistyring får BG Anlægsteknik etableret et nyt fundament og får hævet firmaets udsalgspriser med 30-40 procent.

Vi begynder at arbejde meget med kalkulation, og her er begge de frivillige inde over. Der bliver sat skema op med de samlede omkostninger for en produktionstime, så vi kan sætte timeprisen ud fra de reelle omkostninger, forklarer Gert Johansen. 

Derudover har han også indført et system, hvor medarbejderne kan følge med i forbruget af timer på en sag.

BG Anlægsteknik er tilbage i vækstsporet. Efter endnu et minus i 2020 på 800.000 kr. bliver det til overskud i 2021 på 1,3 mio. kr., og udsigten til i år er endnu højere. Der er atter cirka 40 medarbejdere, efter at der måtte siges farvel til en håndfuld i 2020.

Søg hjælp, når der er modgang

Gert Johansen råder andre virksomhedsejere til at søge hjælp hos Early Warning, hvis de møder modgang eller kommer i krise.

"Når man får Early Warning ind, er det vigtigt at være modtagelig for råd og vejledning og åben for ændringer".

Også på det personlige plan har de Early Warning-frivillige været en hjælp.

"De har begge været en stor støtte for ledelsen i hele perioden. For det er bestemt ikke skægt at lande et så stort minus, hvor al tillid forsvinder som dug for solen. Pludselig står man meget alene. Og det har været godt at kunne ringe til dem en gang imellem, både for at få luft og få vendt nogle situationer - og få at vide, at man gør det rigtige og bare skal blive ved", siger Gert Johansen.

 

Skal vi også hjælpe dig og din virksomhed?

Hvad end der holder dig vågen om natten. Om det er manglende omsætning, udskydelse af skat og moms, sygdom, stress eller bekymringer om fremtiden, så er vi klar til at hjælpe dig.

Tag fat i os, før det er for sent. 

Kontakt os her